2017. május 3., szerda

Interjú a Halott barátnők szerzőjével, Dr. Cserjési Petrával | Interjú #2

Név: Dr. Cserjési Petra
Születési hely: Kaposvár
Születési idő: ismeretlen
Írói álnév: nincs
Eddigi megjelent művek: Halott Barátnők (2016)
Elérhetőség: Facebook






1. Kérlek, mutatkozz be azoknak, akik esetleg még nem ismernek téged.

Dr. Cserjési Petrának hívnak és rendszerint zavarba jövök, amikor magamról kell beszélnem 😊. Akit/amit imádok: a férjem, a kutyánk, a szüleim, a barátaim, jó emberek, olvasni, sportolni, kirándulni, utazni, zenét hallgatni, táncolni, Doctor Who-t nézni és a marcipán. Akit/amit ki nem állhatok: gonosz emberek, pofátlanság, értetlenkedés, légkondi, korcsolyázás, kávé, tea és a kelkáposzta.


2. Mikor és miért kezdtél először írni?

A legelső művem tizenhárom éves koromban született, egy vers volt az. Később írtam még jó néhány verset, egy-két novellát és csak nemrég fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy jó lenne elkészíteni egy könyvet.

A verseimet még leginkább magamnak írtam, jó érzés volt kiírni magamból, ami foglalkoztatott. A könyv már sokkal inkább az olvasóknak íródott, legfőbb célja a szórakoztatás.


3. Volt olyan jelenet, amit ki kellett szedned, vagy át kellett írnod a kéziratban?

Volt, nem is egy. Elég sok párbeszédet kivágtam az első kéziratból és az utolsó 70-80 oldalt teljesen átírtam. A karakterek közül jónéhány is újjászületett az első és az utolsó verzió között.


4. Mi ad ihletet az íráshoz, mi motivál?

Bárhol vagyok, bármit csinálok, állandóan különféle történetek kavarognak a fejemben. Még alvás közben is jár az agyam, amennyire vissza tudok emlékezni, egyetlen egy olyan éjszaka volt az életemben, amikor nem álmodtam semmit. Ihletre ily módon, talán nincs is szükségem, akár egy zebrán átkelésből is bonyolult sztorit tudok kovácsolni gondolatban.

A motiváció, az már egy más kérdés. A Halott Barátnők részben azért is készült el, mert meg szerettem volna győződni róla, hogy képes vagyok-e megírni egy regényt. A második rész pedig azért, mert én is kíváncsi vagyok, mi történik legközelebb a főhőseimmel.


5. Vannak bevált írói szokásaid?

Eddig összesen kettő könyvet írtam, mindegyiket teljesen más körülmények között. Talán az egyetlen közös pont, hogy mindkettő kézirat notebook-on készült. Ha valami zavaró tényező hátráltatott az írásban, akkor pedig zenét hallgattam. Szigorúan elektronikusat és nagyon hangosan.


6. Honnan jött a Halott barátnők ötlete, kiknek ajánlanád a regényt?

Az alapötletet az egyik álmom adta, de maga a történet rengeteg munkát és gondolkodást igényelt. Folyton az lebegett a szemem előtt, hogy valami olyasmit alkossak, amihez nagyon hasonlót korábban még nem olvastam/láttam/hallottam.

Krimirajongóknak. Közülük is elsősorban azoknak, akik az elmúlt években hozzám hasonlóan rácsodálkoztak arra, hogy miért nem lehet válogatni a Magyarországon játszódó krimik közül, miközben az északi krimik elárasztják a boltokat.


7. Mennyi időt vett igénybe a mű megírása?

A kézirat első verziója nagyjából három hónap alatt elkészült. Aztán elkerült a szerkesztőhöz, akivel legalább még egyszer ennyi ideig dolgoztunk, mielőtt kialakult a végleges verzió.


8. Van olyan karakter a történetben, akit valós személyről mintáztál?

Mindegyik szereplőben van egy kevés létező személyekből és valamivel több a fantáziámból. Fontosnak tartottam, hogy az olvasók legalább az egyik karakterrel azonosulni tudjanak, ami valós személyektől kölcsönvett gondolatok, mozdulatok nélkül, szerintem nem működne olyan jól.


9. Az összes főszereplő hölgynek „A” betűvel kezdődik a neve. Tudatosan alakult így, vagy csupán a véletlen műve? Van esetleg valamilyen jelentősége?

A közös kezdőbetűt egy sorozatgyilkosról szóló történet ihlette, aki azonos betűvel kezdődő nevű áldozatokat választott. Az, hogy a közös betű az „A” lett, az a kedvenc könyv- és filmszereplőim miatt alakult így, sőt a nevüket is tőlük kölcsönöztem. Amélia a Doctor Who Amélia Pondjáról, Abigél Szabó Magda Abigéljétől, Aliz Lewis Carroll könyvének főhőséről Alice-ről, Asztrid a Rejtély egyik szereplőjéről, Anna pedig Buffy Anne Summers-ről kapta a nevét.


10. Miért az adott helyszíneket választottad? Esetleg valamelyikhez fűződik személyes élményed?

Szeged az egyik kedvenc városom, így az adott volt, mint központi helyszín. A többi városban is elég sok időt töltöttem és szerettem volna olyan helyeket választani, amik közül legalább az egyiket jól ismerheti bármelyik olvasó.


11. Bár jelen volt a szerelmi szál az olvasmányban, mégsem került a középpontba. Mi volt ennek az oka?

Legfőbb oka a regény műfaja volt, ami krimi.

Engem eléggé idegesítenek azok a krimik, amik a gyilkos felkutatása helyett a szereplők szerelmi életére koncentrálnak, így én sem szerettem volna ezzel felzaklatni az olvasókat.


12. Melyik a kedvenc könyved a saját műfajodban?

Kedvenc könyvem nincs, főleg mert legszívesebben azokat a krimiket szeretem, amik sorozatban jelennek meg. Azok közül is legszívesebben Jack Reacher (Lee Child) és Harry Høle (Jo Nesbo) kalandjait olvasom.


13. Más műfajban is kipróbálnád magad?

Igen, nagyon szívesen. Jelenleg is van kettő megkezdett művem, amik inkább sci-fi jellegűek.


14. Szerinted mitől válik egy történet jóvá?

Én azokat a történeteket szeretem, amik valóság alapon állnak ugyan, de tele vannak tömve hihetetlenebbnél hihetetlenebb dolgokkal. A karakterekkel szívesen azonosulok és nagyon fontosnak tartom, hogy a sztori előrehaladtával mutassanak valamiféle fejlődést. Krimi műfajban a logikus lépések/döntések is fontosak a számomra.


15. Dolgozol most valamilyen regényen?

Jelenleg a Halott Barátnők folytatásának a borítóján dolgozom. Emellett elkezdtem írni a harmadik részt is.


16. Lesz folytatása a Halott barátnőknek? Ha igen, kérlek mesélj róla egy kicsit.

Igen, igen 😊 Ahogy említettem, a második rész elkészült, már a címe is megvan: EMLÉKEZZ! Egyedül a borító hiányzik, de ha minden jól alakul, hamarosan az is meglesz. Ha az időm engedi, akkor haladok tovább a harmadik résszel is, amivel még csak a hatvanadik oldalnál tartok.


17. Szoktál olvasni szabadidődben?

Természetesen. Az írással is csak azután mertem megpróbálkozni, amikor már úgy éreztem, elég sokat olvastam ahhoz, hogy megfelelően ki tudjam fejezni a gondolataimat.


18. Mi az a három dolog, amit az olvasásnak/könyveknek köszönhetsz?

A roppant élénk fantáziámat, az angol nyelvű érettségimet és a saját könyvemet.


19. Ki a kedvenc íród?

Stephen King


20. Van példaképed, ha igen, miért ő?

Nem tudnék egy valakit megnevezni, akire példaképként tekintenék. Nagyon sok emberrel volt szerencsém találkozni, akiktől tanulhattam valamit és úgy érzem, hogy a jövőben is még sok ilyen találkozás vár rám.


21. Kérlek, ossz meg az olvasókkal 3 random tényt magadról.

  • Ha szuperhős lehetnék, akkor Buffy képességeit szeretném.
  • Szörnyen rossz az egyensúlyérzékem.
  • Isteni zserbót tudok sütni.
22. Mit jelenet számodra a siker?
Ha a kitűzött célomat önerőből meg tudom valósítani.


23. Mit üzensz azoknak, akik a saját írásuk kiadásán gondolkodnak?

Én mindenkinek azt javaslom, hogy ha úgy érzi alkotott valamit, amit ki szeretne adatni, akkor ne habozzon. Ne gondolkodjon azon, hogy elég jó-e vagy, hogy másoknak vajon tetszik-e majd, vagy sem. Jelentesse meg és aztán minden kérdésére választ kap.

Ami szerintem még nagyon fontos, az az, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb kiadót.

Köszönöm a válaszokat! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése