2016. december 17., szombat

Hannah Kent - Rekviem egy gyilkos asszonyért | Értékelés #77



Fülszöveg:
Izland rideg északi partvidékén járunk, 1829-ben.
Agnes Magnúsdóttir megöli a szeretőjét, ezért halálra ítélik és a kivégzésig egy család gondjaira bízzák. Lelkészt is rendelnek mellé, hogy feloldozza bűnei alól.
Az elítélt lassan megnyílik a tisztelendőnek, elmeséli neki az életét és a gyilkosság előzményeit. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy semmi sem az, aminek látszik, de az idő vészesen fogy – közeleg a tél, és vele a kivégzés napja.
Egyedül Agnes tudhatja a teljes igazságot. Ez az ő története.

Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Kiadás éve: 2016
Oldal szám: 400
Eredeti cím: Burial Rites
Fordította: Pásztor Zoltán
Téma: 19. század, gyilkosság, misztikus, lélektani, igaz történet alapján, Izland



Véleményem:
A történet főszereplője Agnes Magnúsdóttir, akit gyilkosság vádjával halálra ítélnek. A nő fogolyként, azzal a tudattal él, hogy egy napon kivégzik, de ennek pontos napját nem tudja, minden ember megveti őt, szörnyetegként tekintenek rá. A történet során közelebbről is megismerhetjük Agnest, olyan dolgokat tudunk meg róla, amelyeket mások nem tudtak, mivel sosem kapott meghallgatást. Személyében egy erős nő ismerhetünk meg, aki élete során a boldogságot és a szeretetet kereste.

A regény elején tartottam a számomra szokatlan, különleges csengésű, és írású izlandi nevektől, attól féltem, hogy nem fogom megjegyezni őket, de elég hamar hozzászoktam a nevekhez, sőt azt vettem észre, hogy tetszenek, s hamar a történet hatása alá kerültem.

Ahogy haladunk a műben, úgy bontakozik ki előttük Agnes valódi énje, miközben végig jelen az ítélet, és a várakozás okozta feszültség, s a regényben minden a saját maga ütemében halad, nem volt vontatott, sem elkapkodott.

Amikor épp nem a könyvet bújtam, akkor sok esetben arra lettem figyelmes, hogy Agnes és története jár az eszembe, az események akkor is velem voltak, amikor nem olvastam azt.

Az írónő ezzel az olvasmánnyal arra hívja fel a figyelmünket, hogy az emberek képesek spekulációk, fél információk, hallott dolgok alapján véleményt alkotni egy másik egyénről, miközben a az adott személlyel egy szót sem váltottak, képesek úgy ítélkezni, hogy egy eseményt egyetlen szemszögből vizsgálnak meg.

A Rekviem egy gyilkos asszonyért megszületésének köszönhetően számos ember megismerheti Agnes Magnúsdóttir történetét, az olvasó átélheti a történéseket Agnes szemszögéből, s a közhiedelemben ismert kegyetlen gyilkos helyett egy másfajta asszonnyal ismerkedünk meg. Korábban nem ismertem az izlandi gyilkos asszony történetét, de ennek a regénynek köszönhetően nagyon sokat megtudhattam az esetről.

A Rekviem egy gyilkos asszonyért egy zseniális, naturalista vonásokkal rendelkező történet a magányról, a halálról és az előítéletességről, ami összekuszálja az érzéseidet, emellett sajátos, sötét hangulata van, minden egyes szó magával ragad, s még az utolsó frázis után sem ereszt. Imádtam az egészet, MINDENKINEK csak ajánlani tudom.
Kedvencem lett.

Forrás | Fénykép Björn Blödal eredeti leveléről

Forrás | Badstofa

Kedvenc szereplő: Agnes, Steina, Tóti, Natan
Nem kedvelt szereplő: Lauga, Sigga, Fridrick, Björn Blöndal
Kedvenc rész: az egészet imádtam
Borító: 5/5
Pontozás: 5/5*

A könyvért köszönet a Könyvmolyképző Kiadónak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése